Vergemakkelijk reconciliatie
Door de R-boodschap krijgen de verschillende actoren (schuldenaar, bank van de schuldenaar, schuldeiser, bank van de schuldeiser en CSM) de mogelijkheid om af te wijken van het standaard proces hetzij voor of na de vervaldag. De R-boodschap geeft dan aan waarom een transactie niet kon worden uitgevoerd.
Een R-boodschap bevat een “Reason Code” en een “R-type”. Beiden worden vermeld op de (elektronische) rekeninguitreksels. Er bestaan zes verschillende R-types: Revocation, Refusal, Reject, Refund, Reversal en Return.
- 1. Revocation: een vraag van de schuldeiser/schuldeisers bank om de instructie tot inning (voor settlement) terug te roepen/te annuleren. De schuldeiser kan de hele SEPA domiciliëringsbatch of delen ervan terug roepen/annuleren. Deze instructies moeten ten laatste op D-1 (Target day) verstuurd worden.
- 2. Refusal: een claim geïnitieerd door de schuldenaar aan zijn bank (voor settlement) om eender welke reden met de vraag om een bepaalde SEPA domiciliëring niet te betalen. Het is mogelijk om de SEPA domiciliëring te weigeren tot 1 dag (bank werkdag) voor de vervaldag van de SEPA domiciliëring.
- 3. Reject: een SEPA domiciliëring die niet kan worden uitgevoerd (voor interbank settlement) door de schuldeisers bank of de bank van de schuldenaar (verkeerd formaat, verkeerde IBAN, rekening gesloten, blokkering door de debiteur,…)
- 4. Refund: een aanvraag tot terugbetaling van een uitgevoerde SEPA domiciliëring geïnitieerd door de schuldenaar binnen een welbepaalde termijn (tot 8 weken voor een geautoriseerde inning en tot 13 maanden voor een niet geautoriseerde inning). Wanneer een B2B SDD gebruikt werd zal het enkel mogelijk zijn om een terugbetaling te vragen indien het gaat om een niet geautoriseerde inning (bv. geen geldig mandaat). Een termijn van 13 maanden zal dan gelden. Een terugbetaling betekent echter niet dat de schuldenaar kwijting krijgt van zijn juridische verplichting om de schuldeiser te betalen indien de afgesproken diensten uitgevoerd werden.
- 5. Reversal: wordt gebruikt wanneer de schuldeiser zich realiseert dat een domiciliering niet uitgevoerd moest worden (na settlement) en vergoed de schuldenaar voor de foutieve inning.
- 6. Return: een SEPA domiciliëring die niet kon worden uitgevoerd (na interbank settlement) en door de schuldenaars bank wordt geïnitieerd binnen de 5 Target dagen (bv. onvoldoende saldo) of binnen de 2 Target dagen voor B2B.
“Reason codes” vormen een onderdeel van de R-boodschap. Zij worden gebruikt om aan te geven waarom een transactie niet heeft kunnen plaatsvinden. Echter, het is soms voor de schuldeiser niet mogelijk om de reden voor de R-transactie te identificeren zich baserende op de meegegeven “reason code”. Een deel “reason codes” wordt niet gebruikt omwille van juridische beperkingen (bv. databeschermingswetten) of lokale gebruiken in sommige landen. In de meeste gevallen worden de “reason codes” (e.g. AG01, AM04, MD07) dan niet gerapporteerd maar wordt MS03 (Reden niet gespecifieerd) gebruikt.
Voor meer informatie kan u steeds contact opnemen met uw Sales vertegenwoordiger.